KONSEP RULE OF 72 DALAM PELABURAN | Semua orang tentu tahu tujuan pelaburan adalah untuk menggandakan wang dari modal yang kita laburkan. Setiap pelabur menyuntik modal yang berbeza-beza dari jumlah minimum RM1,000.00 hingga ke angka seterusnya.

Konsep Rule of 72 adalah cara paling mudah untuk kita tahu berapa lamakah wang yang kita laburkan menjadi dua kali ganda nilainya berdasarkan kadar faedah tahunan yang tetap. Dengan membahagikan 72 dengan kadar pulangan/dividen tahunan, pelabur boleh menjangkakan bilangan tahun yang diperlukan untuk menggandakan pelaburan asal. 

Contoh mudah : Saya ada modal RM1,000 – jadi berapa lama tempoh yang diperlukan untuk menggandakan wang tersebut menjadi RM2,000? Kalau ada RM5,000, berapa tahun yang diperlukan untuk ia berganda menjadi RM10,000? dan seterusnya. 

Jom saya tunjuk bagaimana cara pengiraannya.


Kaedah pengiraan mengikut Rule of 72 seperti berikut:

+ tentukan berapakah purata kadar faedah/dividen, bahagi kadar tadi tersebut dengan 72.

Contoh : Saya ingin melabur RM10,000.00 ke dalam instrumen pelaburan yang mampu memberi kadar pulangan purata 6% setahun. 

Maka pengiraannya 72 ÷ 6 = 12 tahun. 
Instrumen pelaburan dengan pulangan sebanyak 6% setahun mengambil masa 12 tahun untuk menggandakan wang tersebut jika kadar faedah/dividen adalah 6% setahun secara konsisten.

Begitulah konsep Rule of 72..

Sekarang dah tahu berapa lama masa yang diperlukan untuk menggandakan wang anda? Nak pulangan lebih besar? Adakah pasaran saham tempat yang sesuai untuk anda? Untuk pengetahuan anda, antara instrumen pelaburan yang popular adalah unit trust dan hartanah. 

Apa tunggu lagi, jom melabur..

0 Comments