UNIT TRUST TAK PERLU MONITOR PERFORMANCE SETIAP HARISebenarnya pelaburan unit trust tidak memerlukan kita sentiasa memantau @ monitor prestasi unit trust.


Saing vs Investing


Mohon consider & renungkan point saya di bawah :

1⃣ FOKUS KEPADA MATLAMAT JANGKA PANJANG

Unit Trust adalah satu platform simpanan yang direka untuk simpanan jangka panjang seperti persaraan, pendidikan anak, menunaikan haji dan sebagainya.

Contohnya persaraan. Kita mungkin mempunyai 15-20 tahun lagi untuk bersara. Mungkin lebih. Jadi kenapa kita perlu monitor prestasi dana unit trust kita hari2 sedangkan kita perlukan duit persaraan itu lagi 15-20 tahun lagi.

Fokus kepada matlamat dan exit plan anda.

2⃣ BEKERJASAMA DENGAN UNIT TRUST CONSULTANT

Selain memberikan nasihat rundingan tentang unit trust, consultant unit trust juga bertanggungjawab memantau prestasi dana unit trust client mereka dan memberikan laporan & cadangan kepada client mereka.

Sentiasa berhubung dengan consultant unit trust anda untuk sentiasa mengetahui update tentang akaun unit trust anda bila2 masa anda perlukan.

Gunakan khidmat consultant anda sebaik mungkin.

3⃣ DANA UNIT TRUST DIURUSKAN OLEH PAKAR

Anda tak perlu memantau akaun unit trust anda hari2 sebab ianya diuruskan oleh orang yang pakar dan bertauliah dalam bidang pelaburan, kewangan, ekonomi dan pengurusan dana.

Mereka ini dikenali sebagai PENGURUS DANA. Mereka bekerja sepenuh masa membuat kajian, analisa, interview company2, bekerjasama dengan broker2 dan membuat keputusan dalam pemilihan & penilaian saham.

Fokus mereka dalam memastikan setiap dana unit trust di bawah jagaan mereka perform dan untung.

4⃣ UNIT TRUST DILABURKAN DALAM SYARIKAT YANG KUKUH & STABIL
Unit Trust biasanya melaburkan wang pelabur dalam syarikat2 yang kukuh dan stabil seperti Telekom Malaysia, Sime Darby, Top Glove, My EG, Nestle, Petronas, TNB & sebagainya.

Ada ratusan syarikat & perniagaan dilaburkan dalam setiap unit trust untuk memastikan pengagihan risiko dan mengoptimakan keuntungan yang bakal dinikmati oleh pelabur.

5⃣ DIKAWALSELIA OLEH SURUHANJAYA SEKURITI MALAYSIA

Unit Trust dikawalselia oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Salah satu peranan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia adalah meluluskan setiap unit trust sebelum dibenarkan dipasarkan dan dilaburkan oleh rakyat Malaysia.

Suruhanjaya Sekuriti Malaysia mempunyai garis panduan dan penilaian yang ketat untuk memastikan setiap dana unit trust selamat untuk dilaburkan oleh orang ramai.

Jadi usah risau. Semua dana unit trust dalam pasaran semuanya telah diluluskan oleh Suruhanajaya Sekuriti Malaysia dan selamat untuk dilaburkan oleh semua orang.

Semoga post kali ini dapat memberikan lebih pencerahan tentang unit trust. Diharapkan anda dapat jadikan unit trust sebagai salah satu platform simpanan anda.

* copy paste dari my Sifu